«Τιμή μας η θητεία»: Οι στρατιώτες της αρχαίας Ελλάδας, ο εξοπλισμός των 27 κιλών και η ιερή αποστολή τους
Η αποστολή τους ήταν πέρα για πέρα ιερή
Οπλίτες στην αρχαία Ελλάδα: Στην Αρχαία Ελλάδα, ο στρατιώτης ανήκε στο πεζικό. Ο οπλισμός του ήταν βαρύς και ήταν ιδιαίτερα πειθαρχημένος. Ο στρατιώτης της πόλεως – κράτους έξανε την εμφάνισή του στον 7ο αιώνα. Η αποστολή του ήταν πέρα για πέρα ιερή. Ο ίδιος όφειλε να προσφέρει στην υπεράσπιση της ελευθερίας της πατρίδος του. Το ίδιο ίσχυε και για την ανεξαρτησία της.
Οπλίτες στην αρχαία Ελλάδα: Η φάλαγγα
Ο πρώτος που χρησιμοποίησε τη λέξη «φάλαγγα» ήταν ο Όμηρος που απέδωσε την έννοια της οργανωμένης γραμμής μάχης. Η τακτική ήταν απλή. Διαδοχικές σειρές από βαριά οπλισμένους οπλίτες, σε πολύ κοντινή απόσταση μεταξύ τους, έρχονταν σε μετωπική σύγκρουση με την αντίπαλη ομάδα οπλιτών. Κάθε οπλίτης κάλυπτε με την ασπίδα του, την αριστερή μόνο πλευρά του, που ήταν και η δεξιά του διπλανού του . Ο Θουκυδίδης, ήταν ο πρώτος που επισήμανε την τάση των οπλιτών, να στρίβουν ασυναίσθητα δεξιά στην μάχη για να καλύψουν εκείνη την πλευρά τους. Σκοπός κάποιου πολέμου κατά την εποχή των πόλεων-κρατών, δεν ήταν η απόλυτη καταστροφή της αντίπαλης πόλης, αλλά η υποταγή της, ώστε να πληρώνει φόρο υποτέλειας
Η πρώτη σειρά μόνο πολεμούσε, ενώ οι πίσω σειρές έσπρωχναν, με σκοπό τη δημιουργία ρήγματος στην πλευρά του αντιπάλου/ Wikimedia Commons
Οπλίτες στην αρχαία Ελλάδα: Η καταγωγή των οπλιτών
Οι οπλίτες κατάγονταν από τις μεσαίες τάξεις των ελεύθερων πολιτών, που ήταν η πιο σημαντική και ανερχόμενη πολιτική δύναμη των πόλεων-κρατών. Οι οπλίτες με εξαίρεση τους Σπαρτιάτες, δεν ήταν επαγγελματίες στρατιώτες. Ήταν πολίτες που έκαναν το χρέος τους προς την πατρίδα σε περίοδο πολέμου. Ο βασικός κανόνας στους πολέμους που διεξήγαγαν οι Έλληνες στην αρχαιότητα, ήταν η αποφυγή της αιματοχυσίας. Δεν επεδίωκαν πολύνεκρες μάχες, οι οποίες θα αποστερούσαν το πιο ζωτικό, οικονομικά και πολιτικά, κομμάτι της. Την κυρίαρχη τάξη των ελεύθερων πολιτών. Ο πόλεμος υπηρετούσε τα δημοκρατικά συμφέροντα της Αθήνας ακόμη και αν έβλαπτε των αντιπάλων. Ο Αισχύλος θεωρούσε την περίοδο που υπηρέτησε ως οπλίτης, την σπουδαιότερη της ζωής του.
Οπλίτες στην αρχαία Ελλάδα: Ο οπλισμός
Ο οπλισμός, διακρινόταν σε επιθετικό και αμυντικό, δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στην αμυντική θωράκιση του πολεμιστή. Η λέξη οπλίτης προέρχεται από το «όπλον», που σήμαινε αρχικά την ασπίδα. Επομένως οπλίτης, ήταν εκείνος που έφερε την ασπίδα
Στις περισσότερες ζωγραφικές ή γλυπτικές αναπαραστάσεις αναπαρίστανται μόνο με τρία στοιχεία: ασπίδα, κράνος και δόρυ/ Wikimedia Commons
Άλλα μέρη του οπλισμού ήταν: οι επωμίδες, οι κνημίδες, ο θώρακας και το ξίφος. Οι οπλίτες συνήθως φόραγαν την πανοπλία τους, λίγο πριν τη μάχη, καθώς ο εξοπλισμός ήταν ιδιαίτερα βαρύς – έφτανε ακόμα και τα 27 κιλά. Έπρεπε ο ίδιος να φροντίζει την προμήθεια και την συντήρηση του ατομικού του οπλισμού. Πολλές φορές οι πατεράδες μεταβίβαζαν τα όπλα τους στους γιους τους, καθώς εκτός από τη βαριά κληρονομιά που τους έδιναν τους γλύτωναν και από μια μεγάλη δαπάνη.
Αυτή η συνήθεια πολλές φορές δημιουργούσε σύγχυση την ώρα της μάχης, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται συμπλοκές μεταξύ φίλιων οπλιτών. Οι Σπαρτιάτες είχαν επάνω στην ασπίδα τους χαραγμένο το γράμμα «Λ» . Η εκπαίδευση ήταν καθημερινή από τη νεανική ηλικία στις παλαίστρες και στα διάφορα αθλήματα και σταδιακά γινόταν οργανωμένα αναλόγως την πόλη και φυσικά τη χρονική περίοδο που εξετάζουμε.